1 jaar Assen Sportstad

1 jaar Stichting Assen Sportstad


Op 20 september dit jaar vierden we samen met sportliefhebbers, beweegaanbieders, organisatoren en professionals het 1-jarig jubileum van het Sportakkoord in Assen: AssenSportstad!


We deelden bijzondere verhalen, blikten vooruit naar sport en beweging in de toekomst en maakten een wandeling langs 3 verschillende workshops. Bij de workshops deelden we informatie over de sportservices, brainstormden we over de zichtbaarheid en vindbaarheid van Stichting Assen Sportstad en deelden we tips en tops van verenigingen tijdens de coronacrisis.


Waar staan we

Na de ondertekening van het Asser Sportakkoord in 2020 is het projectbureau ingericht met een sportregisseur en een coördinator uitvoering van het Sportakkoord. De regiegroep en de 6 thematrekkers zijn aangesteld. Voorts is het spelersveld opgestart. Elk thema heeft een aantal acties die we in de praktijk uitvoeren. Waarbij rondom een aantal van deze acties een team is gebouwd met een aanvoerder, spelers en/of supporters. Dit noemen we het spelersveld dat bestaat uit professionals en vrijwilligers van diverse organisaties, sportverenigingen of andere partijen.
Facebook en de website zijn inmiddels op de rol en een communicatiemedewerker (0,2 fte) heeft het projectbureau versterkt.

De sportaanbieders weten ons te vinden en er zijn al vele verbindingen gelegd. De effecten van de sportservice zijn voor diverse clubs al zichtbaar. Als voorbeeld werd het ASM, Athletic Skills Model, genoemd die door zowel de Triatlon vereniging Tri4you als bij voetbalvereniging ACV gebruikt wordt. De nadruk bij ASM ligt op het veelzijdig opleiden van alle sporters.

Tijdens de viering hebben we ook stil gestaan hoe in crisissituaties, zoals Corona, te handelen als sportvereniging. Waarbij de clubs als belangrijk punt meegaven dat als het gaat om de communicatietrajecten er direct duidelijkheid moet zijn over de lijnen. Daarbij is het blijven communiceren en afstemming over waar de regie ligt een belangrijk onderdeel.

Mooi om te zien was dat verenigingen in deze tijd bereid zijn elkaar te helpen. Zo stelden de ‘buitensporten’  hun accommodaties open voor de ‘binnensporten’ en kwamen er diverse nieuwe verbindingen tot stand.

Ook is er stilgestaan bij het vermarkten van Assensportstad. Hoe bereik je verschillende doelgroepen? Met name de jonge generatie en met welke middelen, waren boeiende onderwerpen. Kortom: een inspirerende avond in het teken van ontmoeten.


Vol nieuwe energie gaan we het tweede jaar in!



Meest gelezen

Drenthe College en Alfa-college bundelen krachten

Drenthe College en Alfa-college bundelen krachten

Drenthe College en Alfa-college bundelen de krachten en gaan vanaf 1 augustus 2022 gefaseerd gezame...
Lees verder
Lees nu online de krant Week van de Sport

Lees nu online de krant Week van de Sport

Lees nu alles over de week van de sport, de activiteiten, evenementen, verenigingen, Assen Sportstad...
Lees verder
Stichting Assen Sportstad zoekt bestuursleden

Stichting Assen Sportstad zoekt bestuursleden

Stichting Assen Sportstad is een nieuw op te richten stichting die begin 2023 operationeel zal zijn....
Lees verder